Short on money but long on time

Efter en kall skyltsöndag med snöstorm och en stormig början på denna vecka sitter jag nu här. Glad över att inte ha blåst bort. Vintern sparkade visst upp dörren på vid gavel och klampade in. En halvmeter snö ligger på backen. På vissa ställen vill säga. Upptäckte detta fenomen då jag i morse skulle gå genom skogen till busshållplatsen, helt plötsligt stod jag med snö upp till knäna. Nej, ge mig sommar och 30 grader varmt i stället. Nu har jag fått nog av snöstorm.

Trots att måndagar inte bjuder på särskilt roliga lektioner överträffade denna dag ändå mina förväntningar. Ljugar Anders bjöd inte på någon ballistisk räkning. I stället var det bara att räkna på, rörelsemängd hit och rörelsemängd dit. 
 
Teknikutvecklingen ja, där smög vi oss in för att hinna lite mera. Hårtorken är nu äntligen klar!
Under helklasstimmen fick vi ett grupparbete. Vi ska designa en hylla för DVD skivor och tidningar. Vi ska rita detta på dator, skapa en prototyp av arkitektpapper och sedan rita en anvisning hur du sätter ihop hela alltet. Arbetet ska vara klart vecka 13. Japp, 40% av kursen. Sjukt länge men med värsta bästa gruppen så kommer detta att gå suveränt. Jag, Alexander, Camilla och Nils. Än så länge består våra idéer bara av träd, snurrande hyllor, hyllor med hål för värmeljus och sedan hyllor med plats för DVD spelaren. Inte illa...

Efter en lunch som antagligen var en omgjord variant av fredagens så hade vi engelska. Största överraskningen kom då. En av AIKs spelarfruar från Kanada besökte oss. Hon berättade lite om sitt hemland och hur det är att flytta till mörka Skellefteå. Höggravid var hon och skulle visst ge barnet ett svenskt namn så som Mia eller Owen. Hur svenskt det nu är... Vi fick ställa lite frågor till henne, hann inte med allt så vi skulle visst få höra resten på måndag.
Fast vi fick faktiskt tillbaka provet. Lite nervös blev man då man hade glömt hur det gick. Tre veckor sedan var det vi skrev provet. När Johanna började skriva upp betygsgränserna började vi fundera. MVG 103,5; VG typ 86,5? Ja, det var alltså halva poäng. Hade någon fått just ett halvt poäng och hon hade satt gränserna efter det? Lite lagom kul då att få tillbaka provet med resultatet 103,5. Exakt MVG. Hahah, vi trodde vi skulle dö... Lite smått komiskt att det blev just som vi sagt.

Matten började sedan och ja, Pontus hade fått i sig gift. Efter noga räknande var det aldrig dödligt. Men uppgiften knölade till det rejält för mig och Alexander. Men jag löste det till slut. Sprang och hämtade repetitionsboken och vi började med derivata. Helt ovärt enligt Alexander, lätt att glömma och krångligt enligt Isabel, och vad säger jag? Enkelt och egentligen rätt så ovärda uppgifter. Inte intressant direkt. 

Anders lät oss gå lite tidigare och jag hann med 15.05 bussen. Mötte Linnea och vi pratade om att gå på skyltsöndag nu på söndag i Ursviken. Ganska mysigt. Förhoppningsvis kanske gänget kan hitta på något på lördag också? 
Men i alla fall så när bussen gick genom Ursvikens centrum såg jag en liten kille. Han var kanske 7-8 år. På väg hem från skolan/fritids. Hela han var snöig och han hoppade på alla snöklumpar, slog i plogsträngen och gjorde någon slags hjulning. Helt fascinerad av snön. Längesedan man själv var så där... Men han såg ut att ha kul i alla fall. Sprang i kapp med bussen. 

Lite smått orolig inför kemi provet i morgon. Hoppas att jag pluggat tillräckligt, ska läsa min sammanfattning innan jag går och lägger mig i kväll. Läser nog kanske på väg till skolan i bussen också. Men speciellt svårt är det inte och jag tror att jag kan det. Kemi har jag alltid haft lätt för det är bara vår svamliga lärare som rör till det. Nu litar jag fullständigt på boken och inte alls på lektionsanteckningarna. De rör till det för mig. Å vad jag saknar Jonas. Han var helt klart den bästa läraren i världen. Dessutom var han säker på sin sak och förklarade så att man förstod. Rätt så bra egenskaper att ha när man är lärare.

Oj, såg just hur mycket text detta blev. Men jag ville bara berätta allt. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0