Lumpen?

De flesta i min närhet har fått brevet om lumpen nu. Frivilligt för tjejer men obligatoriskt för killar. Värt? Njae inte riktigt enligt mig.

Det är väl så att antingen vill man göra lumpen eller så inte. För mig stod det klart, aldrig i livet att jag gör lumpen. Pappa gjorde det inte så jag pallar det inte. Jag undrar om det är många som har tänkt göra det endå?

Ligger Sveriges säkerhet på de som gör lumpen? Eller hur är det? Inte vill man då lita på några ungdomar då det handlar om liv eller död. Jag tror iochför sig att de är väl de enda som skulle stå ut med det men endå. Deras framtid och drömmar krossas säkert när man måste ut i strid. Tänk på de stackarna i Afrika som kidnappas för att bli barnsoldater. Ja fy fan, vilka idioter det bor på Jorden.

Tanken har ju självklart slagit mig hur i hela friden man ska bli av med alla mördare, våldtagsmän, diktatorer, kidnappare o.s.v. Här i Sverige är det förbjudet med dödstraff, vilket jag stödjer fullt ut. Varför ska man döda någon för att den har dödat någon? I så fall borde det bli så att den som tar livet av fången som tar plats i stolen. Snacka om nedåt gående spiral. Men då har vi i snälla, rara Sverige ett fängelsestraff som heter livstid. Falsk marknadsföring är inte lagligt men ett straff som låter som att man ska sitta inne hela sitt liv inte håller vad det lovar, det är lagligt? Hur tänkte de då?

Sedan tycker jag att de som då tar sig ut ur fängelset, får ett lindrat straff eller liknande. De borde få vård efter tiden i fängelset. De har på något sätt halkat in på brottets bana under ungdomen. Stannat där till det att de hamnade i fängelse där de tillbringade hela tiden med andra brottslingar. De vet ju inte hur man beter sig i ett samhälle. Alla deras kontakter de har på andra sidan muren är kriminella. Då är det ju klart att man halkar dit igen! Så nu, storebror. Ta ett stadigt tag i kragen och ryck upp soffpotatisen Sverige på fötter. Nu måste vi börja agera. Vars kommer annars världen ta vägen? Rakt ner i sopkorgen, det är då ett som är säkert!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0