Kalorier ska brännas?

I dag startade en väldigt sund diskussion i TE1B. En som kommer att tas upp några gånger till tror jag.

I stora entrén på Balder finns en glasmonter med ostkrokar, äter man alla dem så måste man gå i 40 min för att förbränna alla kalorier. Popcorn var det tydligen likadant med. Alexander kom då och åt en banan, Felicia påpekade att han då måste gå långt för att förbränna den. Tanken som slog mig då var att han inte alls behöver det, vi behöver mat för att leva? 
Skolmaten i veckan på Balder är vegetarisk, maten brukar vanligtvis inte smaka gott, det gör den inte nu heller. Alexander åt sin banan för att inte hungra ihjäl. Han behöver den. 

Hur långt ska vi gå i samhället för att vara så smala som möjligt? Människan har och kommer alltid att behöva näring för att överleva. Ska man räkna om allt man äter i kalorier och sedan hur länge man måste motionera för att förbränna den? 

Nu påstår jag inte att det är fritt fram att äta massvis med godis, ostkrokar och snabbmat. Visst innehåller det mer fett/socker än vanlig husmanskost men äter man det i lagoma mängder då och då samtidigt som man rör sig så tror jag inte att det är så farligt. 

Så hur är det nu egentligen? Ska vi motionera bort all mat och näring som vi behöver för att leva? På så sätt äter man bara mer, du blir hungrigare och måste röra dig mer om du är fast i det tänket med kalorierna. En nedåtgående spiral är vad jag ser framför mig. Sunt? Nae inte det minsta...   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0