Onsdag snart midsommar

Har nu inte suttit vid datorn på ett tag men har varit ute och njutit av vädret istället. Cyklade till mormor och morfar igår, trodde att det skulle regna men jag klarade mig hela vägen. Idag skiner solen igen så jag ska nog sola lite. Det slog mig att jag haft sommarlov ett tag nu men på grund av vädret så har jag inte kunnat njuta så där mycket som man ska göra. Den 5 juni börjar jag jobba, jobbar fyra veckor fram är ledig en vecka sedan sticker familjen till Cypern för att sedan börja om skolan när jag kommer tillbaka. Konstigt nog längtar jag efter att få något att göra. Hade jag inte haft sommarjobb i sommar vet jag inte vad jag skulle ha gjort. Har man gått i skolan så länge att det är ens liv? Det är då så det känns i alla fall...

Det stora ämnet att snacka om i dagarna har varit mordbranden på Ursviksskolan. Har nu fått veta att det kallas mordbrand när något så stort brinner ned. Norran raporterar om att många är ledsna över att skolan har brunnit ned, mig rör det inte i ryggen. Visst, det är synd men det kommer att lösa sig. Kanske bryr man sig mer då man själv har gått där. Hade Yttre brunnit, ja då hade man kanske varit mer chockad. Har besökt platsen och det ser verkligen hemskt ut. Pratade med en brandman på plats och fick veta att det tagit låååång tid att släcka allt. Men heder åt dem, de har varit duktiga. De kan sitt jobb!

Nu snart är det midsommar och jag har funderat lite på det. Vi svenskar är verkligen för traditioner. Min familj ska äta middag med en annan familj som vi har firat midsommar med så länge jag kan minnas. Vi träffar dem bara då. Hur konstigt är det då? Visst är det mycket som kommer i mellan men umgås en gång per år? Lite konstigt är det allt. Mamma och pappa måste ha umgåts med dem när de var unga, men har de några "vänner" nu? Jag har mina vänner, de borde väl ha sina? Blir det så när man blir äldre? Tar barnen upp all tid? Ja, tillbaka till midsommar. Vi reser en midsommarstång, käkar sill och dricker nubbar. Svenskt så det förslår? Ja, det kan man väl säga. Enligt Wikipedia så firar vi med en midsommarstång

- en lövad och blomprydd stång eller påle med en kransförsedd tvärslå. Man bildar ringar och dansar kring stången, medan man sjunger de kända lekvisorna. Midsommarstången kom troligen till Sverige från Tyskland på 1300-talet eller 1400-talet. Den kallas även majstång, vilket kommer av det åldriga ordet 'maja' som betyder löva.

Det är även vanligt att ha en blomsterkrans i håret under midsommar, främst bland barn och kvinnor, men även bland män. Man kan binda dem med björkris eller ståltråd som bas och sedan fylla på med blad och blommor.

Midsommar är även starkt förknippat med alkoholkonsumtion. Det sker flest trafikskador denna helg. Så tänk på barn och andra med resenärer, DRICK INTE ALKOHOL OM DU SKA KÖRA BIL!!!

Midsommar kan betyda den tidpunkt som infaller mitt på sommaren, men används vanligen för att beteckna firandet kring sommarsolståndet. Ursprunget till midsommar är förkristet, men kyrkan har valt att fira Johannes döparens födelse vid samma tidpunkt. Idag firas midsommar med dans kring midsommarstången och med sill och färskpotatis på matbordet.

Vid midsommar är det vanligt att äta inlagd sill, gräddfil och gräslök, färskpotatis, samt jordgubbar till efterrätt. Midsommar förknippas i hög grad med just färskpotatisen, som gärna serveras med dill.

Traditionen att äta sill och färskpotatis är relativt ung och skapades i storstäderna på 1920-talet. Förr sågs det som slöseri att äta potatisar som ännu inte vuxit färdigt, och inlagd sill var att betrakta som vardagsmat. Det skriker tradition om detta! 
 
Så vad säger du efter detta? Finns det ingen tradition gör vi vårt bästa för att skapa en.

Ha en trevlig dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0