Julhandeln är i full gång

Idag slog det mig. Det är mindre än 20 dagar kvar till jul. Hur i hela friden har vi kommit hit? Nyss började skolan och alla dess kurser. Nu är 50 poängs kurserna snart över och det ska sättas betyg.
Hela Skellefteå har visst vaknat till liv och det ska köpas julklappar. Gamla som unga, köphysterin är större än någonsin trots att det är lågkonjuktur. Det har visst inte drabbat privatpersonen.
I alla fall så trängdes även jag för att inhandla dessa klappar till nära och kära. Mycket pengar gick men nu är jag nästan klar. Det är lite smått och gott var. Två stycken paket återstår.

Tomtar och julgransbelysning trängs i affärerna, julskyltningen kom upp tidigt och jag mår bara illa av det. Varför ska man starta julen i oktober? Handeln tjänar mer och mer pengar på allt. Många pyntar husen tidigt och "gör jul". Och visst är det mysigt med all belysning. Tänkte på detta när jag åkte buss hem från stan i går kväll. Utan dessa ljus skulle det vara otroligt mörkt. Men om alla kunde ta detta med en nypa salt. Slänga alla tomtar i plast som står ute och lyser, allt krimskrams som står inne och samlar damm. Små krusidulliga tomtar och änglar.
Kanske har detta lite betydelse för att det just nu inte finns ett enda litet julpynt i mitt rum. Mamma har tjatat, men nej och åter nej. Jag vill inte ha massvis med små tomtar drällandes överallt. Kanske kommer Rolf Berg tomtarna fram någon dag innan julafton men inte tidigare. Nej, för då mår jag illa. Den där känslan som man hade när man var liten, inte brydde man sig då om hur mycket tomtar som det stod framme eller när affärerna julskyltade.
Nej. Jag är nog allergisk mot julpynt, krimskrams och prynadssaker. Det fattas bara utslagen...


Nej, ska det vara vinter så ge mej snö och gör mig en tjänst. Ta inte fram riktigt alla tomtar..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0